12. mar 2024

Diesel grønnere end benzin

Pressemeddelelse

Diesel grønnere end benzin

Afgiftsregulering bør baseres på køretøjets samlede miljøaftryk igennem hele dets levetid, uanset drivmiddel. Dette inkluderer både CO2-udledning og andre miljømæssige faktorer, hvilket understreger behovet for et mere nuanceret afgiftssystem, der anerkender og belønner miljøvenlige teknologier.

Ny forskning, herunder Ecotest årsrapporten 2023 fra ADAC, verdens største motororganisation, har vist, at avancerede dieselbiler kan udlede 15-20% mindre CO2 end tilsvarende benzinbiler. Dette skyldes en mere effektiv udnyttelse af brændstoffet og en mindre CO2-intensiv produktionsproces for diesel sammenlignet med benzin. Ydermere, påviser ADAC, at dieselbiler med effektivt røgrensningsudstyr kan have en lavere udledning af partikler end tilsvarende benzinbiler. Dette demonstrerer, at røgrensningsudstyrets betydning for miljøpåvirkningen bør afspejles i afgiftsreguleringen, så biler med disse teknologier belønnes, mens der indføres ekstra beskatning af biler, der undlader at integrere miljøforbedrende tiltag.

Karlo Brondbjerg, miljø- og energiordfører for KristenDemokraterne, fremhæver: “I de seneste ti år har politiske kræfter arbejdet for at udfase dieselbiler i Danmark, især i miljøzoner. KristenDemokraterne har gentaget, hvad ADAC nu understreger med stigende klarhed hvert år: Diesel er grønnere end benzin. Derfor bør regulering af miljøzoner baseres på faktisk forurening, ikke på brændstoftype.” Dette understreger vigtigheden af at tillade bilproducenterne at fortsætte udviklingen af dieselteknologi.

For dem, der søger en miljøvenlig familiebil, kan en BMW 220d diesel være et fremragende valg. Denne bilmodel præsterer bedre i Ecotesten end mange elbiler og alle sammenlignelige store benzinbiler. Selv i en tid, hvor dieselteknologien er under pres i Europa, viser disse motorer deres værd ved fortsat at tilbyde løsninger, der kan imødekomme fremtidens miljøkrav.

Derfor opfordrer KristenDemokraterne til, at regeringens afgiftssystem reflekterer den reelle miljøpåvirkning af køretøjer ved f.eks. at fritage miljøvenligt røgrensningsudstyr til dieselkøretøjer for afgifter og pålægge ekstra beskatning af biler, der ikke prioriterer ren udledning.

Yderligere information og detaljerede vurderinger af biler baseret på deres miljøpåvirkning findes i Ecotest årsrapporten 2023 fra ADAC, tilgængelig på ADACs hjemmeside: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/

Karlo Brondbjerg
Miljø- og energiordfører
karlo@karlo.dk
tlf.: 4010 5029

Karlo Brondbjerg

Miljø- og energiordfører, KristenDemokraterne